Program studiów
Czas trwania studiów:
Studia trwają 2 semestry, w systemie niestacjonarnym - zjazdy sobota – niedziela
Łącznie: 340 godzin, w tym: 86 godzin wykładów i 254 godziny ćwiczeń
Forma zakończenia studiów:
Studia kończą się egzaminem, który składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test 50 pytań ze wszystkich przedmiotów przewidzianych programem studiów. Egzamin praktyczny będzie polegał na analizie nagrania video. Zadaniem słuchacza będzie określenie deficytów w rozwoju psychoruchowym dziecka, wskazanie właściwych form terapii oraz zaplanowanie programu terapeutycznego.
Program studiów:
I. PODSTAWY TEORETYCZNE FIZJOLOGICZNEGO I PATOLOGICZNEGO ROZWOJU DZIECKA
- Propedeutyka pediatrii – (10h W)
- Propedeutyka ortopedii – (15h W)
- Propedeutyka neurologii (15h W)
II. DIAGNOSTYKA FIZJOTERAPEUTYCZNA NIEMOWLĘCIA I MAŁEGO DZIECKA
- Diagnostyka funkcjonalna w pediatrii – (8h W)
- Diagnostyka niemowląt i dzieci wg metody Brazeltona – (4h W, 10h C)
- Diagnostyka niemowląt i dzieci wg metody Prechtla – (4h W, 10h C)
- Diagnostyka niemowląt i dzieci wg metody TIMP – (4h W, 10h C)
- Diagnostyka niemowląt i dzieci w oparciu o założenia Koncepcji NDT Bobath – (2h W, 8h C)
- Diagnostyka niemowląt i dzieci w oparciu o założenia metody Vojty – (4h W, 10h C)
III. ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY DZIECKA
- Psychologia rozwojowa – (5h W, 10h C)
- Psychologia dziecięca – (5h W, 10h C)
IV. FIZJOTERAPIA NIEMOWLĄT I DZIECI W OPARCIU O METODY SPECJALNE
- Postępowanie fizjoterapeutyczne wg Koncepcji NDT Bobath w terapii niemowląt i małych dzieci – (2h W, 8h C)
- Postępowanie fizjoterapeutyczne wg Vojty w terapii niemowląt i małych dzieci - (2h W, 10h C)
- Postępowanie fizjoterapeutyczne wg koncepcji trójpłaszczyznowej korekcji stóp – (3h W, 10h C)
- Elementy osteopatii i terapii manualnej w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem – (3h W, 10 C)
- Elementy metody Integracji Sensorycznej w procesie terapii małego dziecka – (5h W, 20h C)
- Terapia w wodzie z wykorzystaniem elementów Watsu i Halliwick – (2h W, 8h C)
- Masaż Shantala – (15h C)
- Fizykoterapia niemowląt i małych dzieci - (5h W i 10h C)
- Zastosowanie koncepcji FITS w terapii dzieci ze zdiagnozowaną skoliozą – (2h W, 5h C)
- Terapia wad postawy z wykorzystaniem metod specjalnych fizjoterapii - (2h W, 5h C)
- Zastosowanie terapii tkanek miękkich w wybranych dysfunkcjach narządu ruchu u dzieci - (2h W, 5h C)
- Zastosowanie metody Kinetic Control w terapii dzieci z wadami kręgosłupa i kończyn dolnych - (2h W, 5h C)
V. DIAGNOSTYKA I TERAPIA ZABURZEŃ MOWY I ZABURZEŃ UKŁADU STOMATOGNATYCZNEGO
- Terapia logopedyczna – (5h W, 15h C)
- Fizjoterapia zaburzeń układu stomatognatycznego – (4h W, 4h C)
VI. DIAGNOSTYKA I TERAPIA DZIECI Z ZABURZENIAMI ROZWOJU PSYCHORUCHOWEGO W OPARCIU O METODY EDUKACYJNE
- Metoda Tomatisa, Metoda Dobrego Startu – (6h C)
- Metoda Sherborne – (2h W, 8h C)
- Tyflopedagogika i terapia bazalna – (4 W, 8 C)
- Metoda Domana – (2h W, 5h C)